"Béke az érkezőknek, áldás a távozóknak!"

2012. április 22., vasárnap

Töki pompos, a tepsis csoda

Első ízben egy balatoni borfesztiválon kóstoltam meg Ádámmal a töki pomposra vagy más néven kemencés lángosra keresztelt lepényt. A tésztája könnyű volt, mint egy pizza, rajta vastagon tejföl, fokhagymás lé, kockára vágott házi szalonna, és felkarikázott lila hagyma. Valami isteni volt, csak úgy etette magát. Gondoltam, hogy finom lehet, mert a fabódé előtt, ahol árulták, kígyózó sor várakozott, hogy mindenki megkapja a maga adagját, apukám pedig úgy tanított gyerekkoromban, hogy mindig abba a sorba kell állni (nyaralóhelyeken), ahol nagy a tömeg, mert ott főznek jól...

Kissé olyan, mint valami magyarosított pizza, de ha már így nézzük,
szerintem simán "veri" az olasz rokonát... :-)
Szóval, Balatonon kóstoltuk meg a pompost, és le voltunk nyűgözve az ízétől, állagától és a hangulatától. Az évek során aztán sok-sok tavaszi- és őszi fesztiválon "összefutottunk" különféle kemencés lángosokkal, de mivel már volt viszonyítási alapunk, nem mindegyik ízlett, hiszen volt, amelyiknek kemény és ízetlen volt a tésztája, a másik zsírban tucsogott, a  harmadikra ócska feltéteket dobtak, a negyediket ronggyá sütötték. Így aztán idővel már messziről kiszúrtuk, melyik a finom töki pompos, és melyiket jobb elkerülni. :-)

Ez a kép az első közös Borfesztivál-látogatásunkon készült, Balatonbogláron, 2004-ben

Horvátországban nyaraltunk 5 napot, onnan hazafelé ugrottunk be Boglárra, ahol javában
folyt a mulatozás. Ez is 2004-ben készült. 
Korábban sosem készítettem töki pompost. S hogy miért? Magam sem tudom. Talán, mert ezeket rusztikus, forrón pöfögő, súlyos vaskályhában sütik, és úgy voltam vele, hogy sütőben úgysem lenne az igazi. Vagy mégis? :-) Tegnap készítettem egy tepsire való töki pompost, és azt kell, hogy mondjam, ez a recept "lepipálja" az összes eddigi, általunk kóstolt kemencés lángost... ne vegyétek nagyképűségnek, hogy ezt írom, hiszen ez nem az én érdemem, hanem a recept nagyszerűsége. A hozzávalókból ugyanis olyan finom állagú lesz a tészta, hogy állítom, magában is kitűnő lenne, de friss házi tejföllel, baconnel, lila hagymával egyenesen mennyei lesz... érdemes kipróbálni! :-)
Mmmmm.....
A recept további érdekessége, hogy nagyon könnyen elkészíthető. Én a tésztát kenyérsütőgépben dagasztottam-kelesztettem, majd elősütöttem, és utána a kis Dorka kente meg tejföllel, és ő szórta rá az előkészített szalonnát, hagymát és a reszelt sajtot. Áááá, ne higgyétek, hogy dolgoztatom az ovist, ő szeretett volna részt venni a sütés-főzésben, és nagyon derekasan kivette a részét a munkából. :-)

Az ovis kuktáktól azonban nem áll távol a torkoskodás... :-))
A macskák rájárnak a tejfölre? :-)))
Töki pompos

Hozzávalók: 1,5 dl víz,  1 teáskanál só, nagyobb csipet cukor, 2 evőkanál olíva olaj, 40 dkg liszt, 1 csomag szárított élesztő
A tetejére: tejföl (4-5 dl), 1 csomag bacon, 1 lila hagyma, só, reszelt sajt, (aki szereti: fokhagyma)
Elkészítés:
1.) A hozzávalókat a megadott sorrendben beletesszük a kenyérsütőgépbe, és bedagasztjuk, kelesztjük 1.5 óra alatt. (Természetesen hagyományos módon is el lehet készíteni a tésztát!)
2.) Ha a tészta megkelt, lisztezett deszkán kinyújtjuk, és egy kiolajozott tepsibe tesszük. (Az én tepsim mérete 42 x 29 cm). Villával megszurkáljuk, hogy ne púposodjon fel a tészta, és 200 fokon 5-10 perc alatt elősütjük.
(Én nem szurkáltam meg, mert féltettem az új tepsimet. Fel is púposodott a tésztám, de kit érdekel? Lenyomkodtam. :-))
3.) Ha a tésztánk kicsit megsült, kivesszük a sütőből, megkenjük tejföllel, rászórjuk a felkockázott bacont, vékonyan felkarikázott lila hagymát, megsózzuk, és megszórjuk reszelt sajttal, majd további 12-15 perc alatt készre sütjük az egészet. A végén megkenhetjük még fokhagymás vízzel, amit a lángoshoz szoktunk használni. (fél dl víz + 5-6 gerezd fokhagyma átnyomva + só). Forrón tálaljuk. 

Íme a töki pompos megkelt tésztája - nagyon könnyen formálható

Tepsi nagyságúra nyújtjuk - nem ragad a tészta, szóval ez könnyű feladat
Az új tepsim - még sütőpapír sem kell bele :-)

Meg kell szurkálni a tésztát, hogy ne púposodjon fel.
Én nem szurkáltam meg, mert féltettem a tepsim, de az így keletkezett puklikat kézzel kilapítottam. :-)

Az elősütött kenyértésztát tejföllel alaposan megkenjük - nálunk Dorka kente meg az egészet
és nagyon ügyes volt!


Rászórjuk a szalonnát és a hagymát. Mi csíkokra vágott bacont tettünk rá. Vagyis Dorka.
Szerintem már innen is látszik, hogy ez finom lesz...

Én úgy emlékeztem, sajt nem kell rá, de Ádám ragaszkodott hozzá - igaza lett, remek volt rajta!
És íme, kisülve: az első családi készítésű, tepsis töki pomposunk! :-)
Dorkának is nagyon ízlett, és büszkén mutatta, hogy ezt is, azt is, amazt is ő
tette a töki pomposra :-)
Komolyan, én a képre nézve még érzem az illatát... :-)
Remélem, sikerült kedvet csinálnom nektek is egy kis kemencés lángos sütéshez... :-) Mindenkinek nagyon szép, napsütötte, virágillatú hétvégét kívánunk sok szeretettel! Ádám, Eszter, Dorka és Izabella

Végezetül Dorka egyik kedvenc száma: Bruno Mars: The Lazy Song 



7 megjegyzés:

  1. Mirza! Le a kalappal előtted, hogy alig pár nappal a szülés után mindig valami újjal leped me a családodat és az olvasóidat! cicus

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Cicus, igazán nagyon kedves vagy, de szerintem a legtöbb gyermekes anyuka süt és főz a szülés után... csak ők nem írják meg. :-))) Puszi!

      Törlés
  2. Valóban szinte érezni az illatát a látványnak is remek pomposnak !
    Gratulálok a kis kuktának nagyon ügyes !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kacirc, nagyon kedves vagy, köszönöm szépen! :-) A töki pompos illata vadító, szerintem az utcán is érezték, mit sütöttünk idebent. Mondtam is a férjemnek, hogy ezt még jó párszor megismételjük a nyáron...
      Dorka nevében is köszönöm szépen, valóban nagyon ügyes volt! :-) Puszi: Eszter

      Törlés
  3. Ez is nagyon fincsi. És miből van az új tepsid?
    A töki pomposról mindig a pomposka jut eszembe, amit a kollégiumi szobatársam nagymamája sütött mindig. A kinyújtott rétes széléből kis cipókat gyúrt és azt sütötte meg, én pedig nagyon szerettem. Sváb származású és náluk így szokták. A Nagymama azóta már ha jól számolom, hétszeres dédi és még ma is 93 évesen akkor érzi jól magát, ha süthet-főzhet a családjának.:))) Olyan töltött káposzta gombócokat tud..... Kis aranyosak, háromszögre hajaz a formájuk és mind a 120-150 egyforma szokott lenni. :))))
    Bocsánat, hogy eltértem a témától.:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ambrozia, a tepsi szerintem teflonos, a márkája Zenker, és a metróban vettem. Ugyanitt vettem, ugyanebből a márkából a tortaformámat (amiben kenyereket is sütök), és a kenyérsütő formámat is, sőt, még van egy fánksütő formám is, de azt még nem próbáltam. Nagyon szuper mind, semmi nem ég le bennük. A mosásával vigyázni kell, nem szabad sikálni, nehogy sérüljön a felületük, de mondjuk nagyon nincs is mit sikálni. Tegnap a kenyérsütő formában sütöttem egy olyan foszlós kalácsot, amilyet még én sem láttam, most vágtuk fel... elképesztő nagy és csodálatos lett, mindjárt megírom, csak megígértem Dorkának, hogy elviszem biciklizni. :-) Szóval, jók ezek a formák, érdemes beruházni rájuk.
      Kifejezetten pomposkát még nem ettem, de biztos nagyon szuper, majd lenyomozom, és sütök olyat is! :-)
      Anyukám is sváb származású, Leidecker, de ezt a pomposkát még nem hallottam tőle. De újítani mindig kell, nem igaz? Hétszeres dédi? Óh, Istenem, ez nagyon szép! Gratulálok a nagyinak,és kívánok neki nagyon jó egészséget, és sok-sok örömöt az életben! :-))) Direkt jó, ha eltérsz a témától, hiszen így mindig van miről beszélgetnünk. :-) Puszi!

      Törlés
  4. Kedves Mirza!

    Biztos isteni finom lett, nagyon jól néz ki a kenyérlángosod. Ki is fogom próbálni a receptet. Viszont én úgy tudom, hogy az a dolog, amit sütöttél, az a LANGALLÓ, és mert a pompos tésztája krumplis. A simán lisztes alap az a langallóm az ugyanez krumplival a pompos. De kenyérlángos ez is, az is, csak van ez a különbség. Ebből fakad egy rakás állag és az íz közti különbség is, a langalló szerintem is minden körülmények közt finomabb, de ez már ízlés dolga. Bocsánat hogy hozzászóltam, nem rosszból, meg trollkodásból, csak érdekességképp, remélem nem veszed rossz néven

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...